s
mslk.eu 2007

Madeira marts 2010

Mandag 15. marts:
Vi skulle med flyet direkte fra Kastrup kl 15.40 og var fremme kl 19.30. Det var blevet mørk, men vi fik lejebilen og fulgte  vejbeskrivelsen til Rosa's hus. Den lå nede for enden af en meget stejl vej. På vejen havde vi købt et par sandwich og øl, som vi skulle dele første aften på vores store terresse med udsigten over vandet. Vi var lidt overrasket over at det var så koldt om aftenen og natten - specielt inde i huset var det jo koldt. Det er vi ikke vandt til hjemme. Da Asger sover uden dyne var det et problem at pakke ham godt nok ind. Huset var ellers stort og fint som beskrevet i annoncen, men var jo uopvarmet.

Tirsdag 16. marts:
Det var dejligt solskinsvejr at stå op til og vi fik stillet morgenmaden an på terrassen. Der var ikke de store indkøbsmuligheder i nærheden, så det måtte far ud for at finde i bilen. Senere kørte vi en lille tur til den nærliggende by Garajau og så Cristo Rei, der tronede som figuren i Rio. Der lå et fint badeanlæg neden ved vandet som man kunne komme til via svævebane, men vejret var dog ikke til solbad, så vi nøjes med at gå lidt rundt og få en kop kaffe og nyde udsigten oppefra. Asger fik sig en lur i klapvognen. Senere forsøgte vi at finde en legetøjsbutik, men der var kun souvenirsbutikker. Asger fik dog narret Bedstefar til at trække lidt legetøj i en automat. Om aftenen fik vi mad derhjemme på terrassen - men det var koldt, så vi måtte sidde med tæpper.

Onsdag 17. marts:
Det var lidt overskyet, så vi valgte at køre ind til Funchal midtby. Byen bar stadig præg af de store oversvømmelser, der havde været 14 dage forinden. Asger var mest betaget af de store gravemaskiner, der var i sving. Vi gik lidt rundt og fik en fornemmelse af byen. Fx var vi på marked og købte diverse passionsfrugter til aften. Endelig fandt vi også en legetøjsbutik.
Til aften fik vi gang i grillen på terrassen og hyggede os med den pragtfulde udsigt over vandet.

Torsdag 18. marts:
Det er fint vejr. Vi pakker bilen og kører til nordkysten. Dvs. tværs hen over øen og mod vest. Undervejs så vi de omfattende ødelæggelser efter jordskredene og husene der lå ned langs skrænterne. Det var dog en storslået natur. Vi stoppede og fik kaffe undervejs, hvor vi også var på shopping i souvenirsbutikker for at købe strik. Da vi nåede til badebyen længst mod vest fandt vi en restaurant, hvor vi fik frokost. Den havde udsigt og vandet men også over en helt fantastisk nyanlagt badested. Det var virkelig tillokkende, men for koldt at bade i. Asger fandt en legeplads, mens Far og Bedstemor købte ind til grill på terrassen om aftenen.

19. marts:
Regnvejrsdag. Vi valgte at tage til Funchal igen og gå på museum. Det var et museum om Madeira, hvor der bl.a. skulle være pirater og sørøvere. Vi brugte en lille time på museet og det var meget godt at få lidt baggrundsviden. Asger kunne godt lide voksfigurerne. Bagefter gik vi hen gennem de gamle gader forbi de værste turistrestauranter og fandt et meget hyggeligt sted nær fortet ned til havnefronten. Det hyggelige bestod også i at vi kunne sidde ude i et fortelt selvom det stod ned i stænger. Asger sov fra det hele. Bagefter var vi heldige at komme tilbage til bilen i så nogenlunde tørvejr. Vi ville forsøge at finde et shoppingcenter lidt oppe af bjerget i udkanten af Funchal. Vi kørte ret meget rundt for at finde det mens regnen væltede ned så man ikke kunne se en hånd for sig - ret farligt på de mange stejle sving. Til sidst lykkedes det og Asger fik flere timer til at gå i en legetøjsbil, mens andre købte ind.

Lørdag 20. marts
Det var igen blevet solskin og morgenmaden blev nydt på terragessen. Vi valgte at køre en tur øst på op langs kysten forbi lufthavnen hvor vi var landet tidligere. Vi kørte helt ud på det østligste punkt, som var ret øde, men også udtrolig flot. Asger sov fra det hele, heldigvis, for det var virkelig stejlt ned uden rækværk. Vi fandt en lille strand, som var beskrevet i en af guidebøgerne. Den havde sort original sand, som den eneste strand på øen. Vi havde den dog for os selv, men var ude at soppe. Senere kørte vi til den lidt større by ud til kysten, Manchico. Vi fik frokost på en havnerestaurant og nød udsigten til både, bjerge og vand.

Søndag 21. marts:
Det blev en afslapningsdag på terrassen med fuld sol. Asger leger med sit legetøj og ser dvd inde i stuen. Sidst på dagen trænger han til at blive luftet lidt og vi kører en lille tur op af det bjerg vi bor ved. Vi kommer frem til en lille by Gamacha. Her ligger en lille legeplads, men der er også en helt fantastisk udsigt.

Mandag 22. marts:
Endnu en solskinsdag og vi tager en tur til Monte, byen oppe nord for Funchal. Der kommer vi til via svævebane. Det er virkelig en flot natur og Asger er i sit es og løber rundt. Vi spiser noget snack på en cafe på torvet og går lidt rundt og kigger - bl.a. på slæderne, der kører hele vejen ned til Funchal. Asger falder i søvn på vej ned i svævebanen, så det oplever han ikke.
Lars er lidt syg - sikkert pga. det omskiftelige vejr - så vi sidder inde og spiser for en gang skyld.

Tirsdag 23. marts:
Det var høj sol og vi besluttede at køre langs sydkysten mod vest til Calhela. Der skulle ligge en dejlig strand med sand fra sahara. Det var også en fin tur at køre dertil, med udsigt over vandet det meste af tiden. På et tidspunkt kom vi forbi et springvand i klippen som sprang ud på vejen, men vi spurgte en mand om vi kunne køre igennem og det var intet problem. Så fik vi bilen vasket. Vi kørte også gennem mange gamle tunneler hvor vandet løb ned langs siderne af klipperne.
Det var en god badestrand vi fandt og Asger var ude at dyppe tærerne. Til frokost fandt vi en restaurant, hvor vi fik fisk med banan og passionsfrugt - super lækkert. Asger var træt på vejen hjem og faldt i søvn - han elsker at sige "min sut, min pude og min dyne" og så sover han trygt.
Til aften grillede vi igen på terrassen, hvor vi fik tun.

Onsdag 24. marts:
Vi kunne se at det var overskyet sydpå, så vi besluttede at køre nordpå med ruten hjem -> Machico -> Porto da Cruz -> Fajal -> Sao Jorge -> Porta Del Garda -> Sao Vincent -> Ribeira Brava -> hjem
En fantastisk smuk tur med stejle veje hugget ind i klipperne og det ene udsigtspunkt efter det andet. Vi stoppede tit for at kigge ud og tage billeder.
Asger synes ikke det var så sjovt at køre og til aften havde han rigtig meget krudt han skulle have brændt af, så han var slet ikke til at styre. Han faldt først i søvn kl 22:30 som den sidste.

Torsdag 25. marts:
I dag skulle det være Asgers dag besluttede vi. Solen skinnede og vi kørte til Machico, hvor vi vidste der var en dejlig badestrand også for de mindste. Vi brugte et par timer på at lege i sandet og bagefter fandt vi en restaurant, mens Asger tog sig en lur i klapvognen. Til aften grillede vi store bøffer på terrassen og Asger løn rundt og legede med sine pistoler og var rigtig sød.

Fredag 26. marts:
Vi kørte en tur om på nord-vest siden af øen igen, der hvor vi tidligere havde været ved det fantastiake badeland. Vi ville have været en tur op i højlandet, men turde ikke køre derop pga. mudderskredene fra katastrofen 14 dage tidligere. Det var regnvejr, så vi gik ind for at se akvarium med fisk etc. der levede omkring Madeira. Vi fik også lidt at spise på restauranten, hvor vi havde været før. Asger ville ikke sidde, men kom hurtig ind igen, dag han havde taget fat om en kaktus.

Lørdag 27. marts:
Vi har nu set meget af øen og besluttede at besøge Funchal igen. Vi kørte ned til hotellerne, som ligger langs vandet lidt vest for byen. Der var en fin strandpromenade med masser af turistrestauranter og vi fik os en pizza, mens vi kunne nyde solen og udsigten over vandet.

Søndag 28. marts:
Det er så den sidste dag. Vi kørte tilbage til Funchal, hvor vi havde været dagen før. Der var et fint badeanlæg, hvor Bedstefar, Bedstemor og Asger gik ind for at bade og sole. Far og mor gik en tur ind til Funchal midtby imens.
Aftenen gik med rengøring, oprydning og pakning. Da vi skulle have al Asgers legetøj med hjem var kufferten ret svær at lukke. Det var fint vejr og vi fik en sidste drink på terrassen inden vi gik i seng.

Mandag 29. marts:
Tidlig op kl 6. I lufthavnen gik alt glat med at tjekke ind og med at aflevere bilen. Vi fik også tid til at spise morgenmad. Flyveturen hjem var jo lige så lang som derned, men heldigvis fik Bedstemor Asger til at sove - vi havde jo alle været tidlig oppe. Vi landede kl 14 i KAstrup og bilen vendtede heldigvis stadig på p-pladsen. Det var rigtig koldt at komme hjem.

Tirsdag 30. marts:
Asger var rigtig glad for at kome hjem til sit eget legetøj igen. De første to dage så vi ham stort set ikke - han legede bare op sit værelse og var helt opslugt af sine figurer og biler. Inden vi tog afsted på ferie, var det meget spiderman, sørøver og farlig ridder han klædte sig ud som, men det har han helt lagt fra sig.

På det sidste billede sidder vi på vores skønne terrasse og spiser en af de mange måltider med udsigt og sommervejr.