mslk.eu ? 2007

FLORIDA 2009

Miami (28. januar - 30. januar)

Onsdag: Flytur til Miami over London og Raleigh/Durham

Turen startede kl 5 onsdag morgen. Bedstemor og Bedstefar var kommet et par dage i forvejen og Asger havde allerede vænnet sig til den nye situation. Han kan sagtens pege når vi spørger hvor hhv Bedstefar og Bedstemor er, men han kalder dem begge 'Bess'. Vi havde bestilt taxa til lufthavnen og kom med det planlagte fly kl ca 8 til London. Alle var friske incl. Asger og han ville heller ikke sove på den første lille tur. I London fik skulle vi vente i tre timer. Tiden gik hurtig, da vi skulle tjekke ind igen - hvilket tog en evighed - vi skulle ud at køre med bus for at komme i en anden terminal. Kl. to gik vi så ombord på det næste fly med otte timers flyvning forude. der var heldigvis ikke ret mange med, så vi kunne få flere sæder at brede os over. Asger ville ikke rigtig sove, men han var heller ikke så livlig som han plejede og pludselig kastede han op ud over dyne og tøj. Vi troede det nok var flyvesyge for der var mange huller i luften. Det stod ud af den lille fyr og skiftetøjet slap hurtigt op - også mors. Vi landende i Durham/Raleigh ved syvtiden og var alle ret trætte, da vores indre ur jo var over midnat. Her var der så kø for at komme ind i USA, hvor vi alle skulle irisfotograferes, give fingeraftryk (dog ike Asger), og udfylde diverse formularer. Sidste tur til Miami er der vist ikke så mange der husker, den skulle bare overståes og heldigvis faldt Asger i søvn.

Vi landede i Miami kl 22 og det var drønvarmt. Vi fandt en taxa og kørte lige til Hotel Eva på Miami Beach. Vi havde bestilt et værelse med to dobbeltsenge, tekøkken og bad. Det hele var rigtig fint og som forventet, men airconditionen virkede ikke og manden rendte rundt og prøvede på at få det til at virke. Det var ulideligt. Asger stod op i sin lille seng med store øjne og kunne slet ikke finde ud af, hvad der skete. Til sidst endte det med at vi fik lov at flytte til hotellets suite, der var dejlig køligt. Det var noget større med ekstra værelse, stue og spisebord, rigtig køkken og altan til gaden. Aftalen var at vi skulle flytte tilbage næste dag, men det viste sig at vi fik lov at bo der alle tre dage. Luksus til den oprindelige pris. Og så var det bare i bad og på hovedet i seng.

Torsdag - fredag: South Beath, Lincoln Road, Art Decokvarter, Hotel Eva

Det var dejlig varmt at stå op. Asger var helt flad stadig og nåede at kaste op et par gange i dobbeltsengen ud over lagner og dyne fra morgenstunden. Men så kvikede han pludselig op og var frygtelig sulten og gik rundt og råbte 'mad mad mad'. Bedstefar og Bedstemor hentede morgenmad lidt oppe af vejen, som vi kunne nyde med varandadøren åben ud til de flotte hoteller. Derefter gik vi alle en tur ned til stranden. Asger var ikke særlig kvik, men livede vældig op da han fik lov at hoppe i bølgerne. Det var høj sol, varmt og bare dejlig. Fantastisk strand omkrendset af skyskrabere og hoteller.

Til middag tog Asger og Lars sig en lur, mens vi andre gik en tur op på Lincoln road - den berømte gådage med smarte butikker og masser af restauranter og caféer. Vi fandt et sted i skyggen og bestilte frokost -Lars og Asger stødte til senere (sms'er er en god opfindelse til at holde kontakt). Der var både fugle og egerne vi kunne kigge på, mens vi spiste.

Flyveturen havde nok taget lidt hårdere på os end vi lige selv synes, så til aften prøvede vi at holde os vågne så længe som mulig, men lidt aftensmad og øl på altanen. Asger var stadig slap og havde nok næsten 40 gr. i feber, da han gik i seng (vi havde købt et termometer til at måle med på panden).

Fredag morgen vågnede Asger frisk kl 5 og ville lege. Vi andre stod først op kl 7 og igen var det en dejlig solskinsdag. Vi hentede morgenmad gik derefter ned til standen for at solbade.

Asger fik sin lille hue på og solbriller og hyggede sig med at sidde i sandet med sin lille spand og skovl. Han var selvfølgelig også nede i bølgerne. Over middag gik vi igen en lille tur i det flotte art decokvarter og fik frokost. Uheldigvis fik vi bestilt en karaffel Sangria (rødvin med isterninger og frugtstykker) og ikke rødvin. Det var belvet lidt køligere i vejret og det fik specielt bedstemor til rigtig at fryse. Det viste sig senere at det nok ikke kun var Sangriaen, der skulle have skylden, men også den begyndende diarré. Asger var til gengæld i topform igen.

Til aften hendede vi lidt pizza på gaden, og Bedstemor gik på hovedet i seng.

Lørdag: Køretur på syv timer til Ana Maria Island over Ocechobbe søen

Lars havde hentet bilen dagen før. Vi havde bestilt den til afhentning i lufthavnen, men det viste sig at udlejningsselskabet lå lige ved siden af hotellet, så det kunne ikke være lettere. Vi fik pakket, tjekket ud og indrettet os i den sølvgrå Chrysler med Asger, Bedstefar og Bedstemor på bagsædet. Første udfordring var at komme ud af Miami. Vi kørte en lille ekstra tur langs vandet på den berømte Oceandrive for at se en sidste gang på de mange flotte bygninger i artdecokvarteret. Derefter gik det nordpå gennem kvarteret Litlle Haiti. Det var en fattigt kvarter. Efter at have kørt rundt i næsten i time fandt vi endelig den rigtige vej mod Oceechobee søen. Det var en lang lige vej med fladt tørt landskab, og da vi endelig kom til søen var den omkrendset af en høj jordvold. Vi fandt dog et hul at køre igennem for at få et glimt. Det var blæsevejr og temperaturen var faldet til under 20 grader, men stadig med høj sol.

Derefter gik det vestover af mindre veje, hvor der bl.a. var masser af appelsinplantager at kigge på. Asger synes turen var lidt lang, men heldigvis var Bedsteforældrene gode til at læse små pixibøger og klappe kage. Klappekagesagen: Klappe klappe kage i morgen skal vi bage, en til far og en til mor og en til lille Asger - hvorefter Asger godt kan se, at der er nogen, der er glemt og altid råber 'Bess'. Så nu er der bleevet tilføjet en linie i sangen med dem også.Vi holdte en lille pause igen lidt senere, men der var på dette tidspunkt ingen der havde lyst til mad. Faktisk var brækposer gjort klar, hvis tilfældet skulle være ude. Vi skulle nå at hente nøglen inden kl 17 og vi var der fem minutter i lukketid.

Vi fandt uden problemer huset og det var lige så fantastisk som vi havde set på billeder. Desværre havde vi alle mere travlt med at komme på toilettet - godt at der var fire i huset. Selve huset var i tre etager med garage og swimming pool på nederste, tre værelser og badeværelser på første og kæmpe køkken og stue på øverste med altan og udsigt over den mexicanske golf. Der var til og med elevator. Asger synes dog trapperne var sjovst at kravle på. De var med tæppe og han kunne rutsje ned på maven.

Vi nåede lige at se den første af mange solnedgange fra altanen den første dag (solen går nedn kl 18:15). Og så blev det nærmeste supermarked også opsøgt. Det lå i gå afstand fra huset, og de havde alt hvad man kunne ønske sig af friske og færdiglavede varer.

Anna Maria Island (31. januar - 7. februar)

Søndag: Syge, gåtur langs stranden, indkøb

Det blev en stille dag. Bedstefar og Lars var kommet sig og stod for madlavningen og det praktiske. Temperaturen var desværre gået ned, men der var stadig fuld sol. Derfor kunne man jo godt gå tur på den lange hvide sandstrand.

Mandag: Regnvejr, Tampa, Florida Aqarium, Skyway

Asger vågner kl 7 præcist. Det første han siger er Bess. Så kommer han op af sin lille seng og kan selv gå ind til Bedstefar og Bedstemor med sin lille dyne. Der leger Asger og Bedstefar så kuk-kuk under dynen indtil Bedstemor har fået tøj på og kan hjælpe med morgenmaden. Asger er rigtig glad for al opmærksomheden og er god til at benytte sig af den.

Det var desværre regnvejr, så vi besluttede at køre til Tampa og besøge deres akvarium med fugle og fisk, der lever i Florida. Turen dertil gik øst om Tampa bugt og vidste sig at tage omkring 1½ time. Folk kører ike så strækt i Florida, og der er lyskryds med rødt konstant. Så fik vi jo lidt at se undervejs.

Asger var helt opslugt af fiskene og helt umulig at holde styr på. Vi havde nok ventet et lidt større sted, men kunne heller ikke komme udenfor i deres aktiviteter pga. vejret. Det var nu et fint besøg på en regnvejrsdag og Asger oplevede en masse. På vejen hjem kørte vi øst om bugten over Skt. Petersborg og skulle med deres store Skyway-bro. Det kostede en dollars at krydse, men så fik vi også en helt fantastisk udsigt.

Tirsdag: 15. grader og blæst, Sarasota, warehouse og pizzatur

Det blæste en halv pelikan (dem var der i øvrigt mange af langs stranden) og vi ville tage en lille tur til Sarasota. Vi kunne følge kysten ca 20 minutter sydpå for at komme til byen. Det skulle være en rigtig kunstnerby og vi fik da også et godt indtryk. Vi fandt først et indkøbscenter, hvor der blel købt sko til alle mand og vi fik pizza på en restaurant.

Folk er meget mødekommende og det er let at komme i snak med dem. Vi mødte bl.a. en ældre mand fra byen. Han var dansk og var flyttet derover for 50 år siden. Sidste år var han i Danmark for at begrave sin kone (verden er lille).

Derefter kørte vi ned til lystbådhavnen og trodsede blæsten og gik en lille tur i byen. En rigtig dejlig by, som man nok kan se på billederne. Asger fik sig en lur i klapvognen.

Onsdag: 15 grader og blæst, Bradenton og Warehouse

Selvom det var ret koldt kunne man sagtens sidde ved poolen fra omkring kl 10:30 og nyde solen. Faktisk så meget at vi kunne blive skoldet af at sidde der et par timer. Asger synes også det var et godt legested. der var både badeboldt og grus der kunne kastes med. Vi passede godt på at han ikke faldt i vandet.

Denne dag ligner meget den foregående, her valgte vi blot at køre en tur til Bradenton ca. 20 minutter mod øst. Her fandt vi også et varehus, hvor vi kunne spise lidt frokost. Denne gang var det kinesisk. Der var masser af aktiviteter for børn og Asger fik snydt far til at køre ham rundt i en lille blå bil.

Derefter måtte Bedstemor spæde til med ture i karussellen. Han fandt sig også en ven på et par år ældre, som han kørte i ambulance med. De havde helt klart en arbejdsfordeling, hvor den ældre dreng skulle sidde foran og køre bilen, mens Asger skulle sidde bagi - og det gjorde han. De kommunikerede perfekt og forstod hinanden.

Til aften blev der igen købt ind i det nærmeste supermarked og vi kunne nyde en fantastisk solnedgang fra altanen. Bedstemor gik også ned til vandet og fik nogle flotte billeder. Det var stadig for koldt at sidde ude og spise, men derfor nød vi vinen og den gode mad alligevel. Asger var klar til at sove kl 20 som han plejer.

Torsdag: 11 grader, høj sol, Myakka State Park, grill ved poolen

Vi havde besluttet at køre til Myakka State Park - en lille mini everglades safaripark, der ligger en times kørsel derfra. Det var virkelig flot vejr med høj sol og ingen vind, men kun 11 grader, så vi havde stadig de lange bukser på. Det var meget frodigt og vegetationen var ret anderledes end det vi ellers havde set. Der var skov og søer med masser af fugleliv. Der var også både ture med båd og åben tram, men vi vurderede at det var alt for koldt desværre. Vi kunne forstå på nogle af de andre gæster at der normalt var alligatorer over alt, men at det var for koldt for dem denne dag, så vi så slet ingen. Alligevel nød vi den flotte natur og kunne køre rundt selv i bilen i parken.

Der var også en nydelig café og souvenirbutik lige åbnet på dagen, hvor Asger fik en lille krokodille af Bedstemor og Bedstefar - den hedder nu 'Diller'. Han fik også en krokodilletrøje og vi andre fik noget at spise - en bolle med grillet svinekød og sjov sovs og saftevand - en lidt besynderlig frokost. Derudover havde Asger og Far det også sjovt i bilen, hvor Asger fik udløst panikalarmen, som det tog lang tid for far at få slukket. Bedstemor tog en lille film af situationen, som var lidt pinlig. Det var også her der blev købt vingummibamser, som Asger smagte for første gang i sit liv. Det er dog ikke sidste gang for lige siden har hans meste brugte ord været 'gummi' og det er meget insisterende. Faktisk så er hans første ord 'Bess' når han slår øjnene op om morgenen nu skiftet ud med 'gummi'.

Til aften besluttede vi at grille. Far og Bedstefar fik arrangeret grillen og købt kæmpe bøffer og tilbehør. Da det ikke blæste kunne Mor og Bedstemor sidde på altanen med et glas hvidvin imens. Asger rendte rundt og spiste chips (han siger sips).

Fredag: Kørefri dag, poolen, strandtur, badetur i den Mexicanske golf, store grillbøffer

Asger synes vand er sjovt og specielt spabadet i det store badeværelse er han vild med, så der har han fået bad næsten hver dag. Han hyler og skriger når han bliver hevet op.Det var blevet varmere og det var skyfrit, lige til at gå tur på stranden. Det var først Bedstefar og bedstemor der turen næsten op til Anna Maria Island spidsen. De mødte en mand med en metaldetektor, som de faldt i snak med og han gav dem en sanddollar - en slags forstenet søpinsvin - som de kunne tage med hjem som minde. Derefter gik Mor og Far en tur på 6 kilometer viste gps'en. Det er en fantastisk strand.

Asger måtte blive hjemme og sove til middag, men fik også lov at lege ved poolen. Sidst på eftermiddagen tog vi alle badetøjet på og gik de 100 meter ned til vandet. Det blev dog ikke til den store dukkert, men Asger nåede selvfølgelig at få gjort bukserne våde. Bagefter kunne han sidde i sandet og lege. Endelig fik vi brugt standen inden vi skulle videre.

Til aften var det igen grill ved poolen i det dejlige vejr og vi kunne for en gangs skyld sidde på terassen og spise bøfferne og skåle til solnedgangen.

Lørdag: Køretur på 9 timer til Key Largo over Everglades med alligatorer og stop på Marco Island

Vi skulle aflevere nøglen inden kl 10 så vi fik pakket fra morgenstunden og sagt farvel til det lækre sted. Derefter gik det sydpå langs motorvejen. Omkring kl 12 holdte vi spisepause på en lille ø Marco Island. Vi fandet et torv med nogle restauranter og springvand. Asgerløb straks til fontænen og trak i blusen og råbte 'af' - han er lidt af en vandhund. Vi fik denne gang noget mexicansk mad.

Turen videre var over Everglades sumpene. Vi kom hurtig til at sidde i en kø en times tid. Her kørte vi i snegle frat lnags en lille flod hvor alligatorerne lå oppe på breden og solede sig. Vi kom også senere forbi nogle pladser, hvor vi kunne komme tættere på alligatorerne. Meget betagende. Et af stederne var der en mand i uniform der skulle pase på naturen, som vi faldt i snak med. Bedstemor spurgte om han ikke ville holde Asger, så  hun kunne tage et billeder. Dt var han ikke for stolt af, men gjorde det da. Bagefter viste det sig at Asger skulle skiftes og ikke lugtede så godt!!

Turen gik videre sydpå inden vi nåede Miami ned gennem diverse planteskoler. Lige inden solnedgang kørste vi over broen til Key Largo. Et imponerende vejsystem. Efter at have spurgt om vej fandt vi hurtigt vores nye logi omkring 19-tiden. Det havde været en rigtig lang dag i bilen og ikke mindst for de tre passagere på bagsædet - Bedstefar, Bedstemor og Asger. Der var belvet sunget rigtig mange sange og læst bøger.

Det nye sted var glimrende. Vi kunne godt nok ikke se om vi havde fået havudsigt fra altanen, som vi havde bestilt, for det var bullermørkt. Ellers var der to værelser med hvert sit bad og et stort køkken med stue og en lille altan. Vi fik købt lidt aftensmad i den nærmeste café.

Key Largo (8. februar - 10. februar)

Søndag: Bedstefars fødselsdag, solbadning på strand og i pool, store grillbøffer

Asger stod som sædvanlig op kl 7 og var i godt humør. Han vækkede Bedstefar med morgensang, for det var jo hans fødselsdag. Det var dejligt vejr - ca 24 grader. Vi kunne købe morgenmad på stedets café og tage med op i lejligheden, så vi fik alle omelet, med brød og kaffe. Bedstefar fik nogle pakker, som Asger hjalp med at pakke op. Specielt det syngende fødselsdagskort fik ham til at spærre øjnene op. Asger fik først sin havregørd og noget frugt sammen med Bedstemor som han plejer at gøre hver morgen.

Derefter skulle vi ud og se lidt på området. Det var ikke rigtig nogen god badestrand, men de havde lagt noget sand ud og sat liggestole, så man kunne sidde og nyde vandet. Det var ret dejligt. Far og Bedstefar kørte senere ud fr at handle til aften mens vi andre nød solen på stranden. Asger var i sit es og fik bl.a. lokket Bedstemor med over til kajakerne.

Senere på eftermiddagen var vi også alle i poolen. Vores lejlighed lå tæt på både strand, pool og café, så vi kunne blot tage badebukserne på og løbe ud i vandet. Asger kom også i sen små plastikbukser og blev smidt i poolen.

Til aften havde vi besluttet at grille igen. Der var en lille hyggelig plads lige nede foran huset, hvor der var stillet grill og borde op. Mens der blev tændt op og bøfferne vendt fik vi en af de lokale Key West øl - ikke dårligt. Vi tog maden med op og fortsatte den lille fødselsdagsfest i lejligheden.

Mandag: Køretur længere sydpå, Theater of the see, store grillbøffer

Vi boede i en lille by der hedder Tavernier på øen Key Largo. Derfra er der stadig over 100 km ud til Key West. Vi ville ikke køre helt til Key West men tog en lille tur ud over de mange øer der er bundet ammen af vej. Det var virkelig en smuk tur. Asger fik sin middagslur undervejs. På hjemvejen holdte vi ind til noget der hed 'Theater of the See' for at se hvad det var.

Det viste sig at være et slags teater, hvor man i 2½ time gik fra den ene scene til den anden for at se dyreopvisning. Først fik vi en generel guided rundvisning for at se fisk, skildpadder, hajer, krokodiller mm. Asger var mest interesseret i de vilde katte og så ble han sulten så vi måtåe finde en hotdog til ham. Dernæst kom vi til et papegøjeshow, et delfinshow og et show med en søløve. Tilsidst fik vi en lille sejltur ud for at se leguaner og se delfinerne svømme langs båden. Asger var til tider megt optaget af dyrene, men han har svært ved at holde koncentrationen ret længe. På et tidspunkt fandt han sig også en veninde. De stod nede foran scenen og snakkede løs og blev enige om en masse. En rigtig god oplevelse.

Asger var lidt sløj, måske pga. varmen men da vi kom hjem og han blev smidt i poolen kvikkede han fuldstændig op igen. Til aften fik vi brugt resten af grillkullene og fik smagt på endnu et par kæmpe bøffer. Sådan nogle har vi aldrig prøvet at stege herhjemme.

Tirsdag: Hjemtur over Miami og Madrid

Så kom dagen desværre hvor eventyret var slut. Vi nød de sidstse solstråler på terrassen ind i mellem pakningen og kunne forlade Key Largo kl 11. Det tog et par timer at køre til Miami og inden vi fik afleveret bilen og fundet lufthavnen var kl blevet 15. Flyet gik først kl 18:40, så vi havde regnet med at kunne shoppe lidt for de sidste dollars. Desværre var der ingen butikker i lufthavnsområdet, så vi nøjes med at spise til aften på en cubansk restaurant. Vi vidste jo at flyveturen tog otte timer og at vi ville midste seks pga tidsforskellen, så de der skulle soves den nat skulle være i flyet. Heldigvis var flyet ikke helt fuldt, så Asger fik sit eget sæde, men han ville bare ikke sove. Alt i alt fik han nok fire timer, men det gjorde vi andre ikke. I madrid skulle vi vente seks timer. Det var lang tid, når man er træt. Vi skulle med metro og bus for at komme til en anden terminal og vi skulle igennem tjek ind igen. Vi fik også lidt pizza og pasta på en restaurant men det er ikke værd at skrive om. Kl to lettede SAS-flyet så mod Kbh. hvor vi var fremme tre timer senere.

Det har været en super god tur der er gået som planlagt uden problemer - også Asger har udviklet sig meget på de to uger. Han har lært mange nye ord, han forstår hvad vi siger, han har lært at falde i søvn selv, og da vi kom hjem, løb han hen til sit legetøj og gav sig til at lege med bl.a. legoklodser, som han aldrig har syntes var sjove før.